wtorek, 15 czerwca 2010

Łatwe i szybkie ciasto z kaszą manną i jabłkami.

Łatwe i szybkie ciasto z jabłkami i kaszą manną!
Idealne dla zapracowanych mam.


Cisto to (pod okiem mamy) robi 6 letni Mikołaj z Olsztyna.
Przepis został mi podyktowany przez jego mamę.

Składniki:
1 szklanka cukru
1 szklanka kaszy manny
1 szklanka gładkiej mąki pszennej
1 łyżeczka proszku do pieczenia (moim zdaniem, można z tego zrezygnować, bo i tak nie zdoła on wydźwignąć ciężkiego ciasta do góry)
1,5 kg kwaśnych jabłek (najlepiej szarej renety)


0,5 łyżki mielonego cynamonu
20 dag masła + 1 łyżka do wysmarowania formy

Wykonanie:
piekarnik rozgrzać do 180°C. Formę wysmarować masłem.
Cukier, kaszę mannę i mąkę, wymieszać ze sobą.
UWAGA! Proszek do pieczenia (jeżeli zostanie zastosowany) należy domieszać dopiero w ostatniej chwili.


Jabłka obrać, pozbawić gniazd nasiennych i zetrzeć na grubym tarle.
Dodać cynamon i dokładnie wymieszać.


Po ew. domieszaniu proszku do pieczenia, na dnie formy równomiernie rozprowadzić 1/3 suchej masy. To pokryć równo połową startych jabłek.


Kolejno: następna 1/3 masy suchej + druga połowa jabłek + reszta mąki z kaszą i cukrem.


Po wyrównaniu całość równomiernie pokryć kawałkami zimnego masła.


Niezwłocznie wstawić do rozgrzanego piekarnika i piec na dolnej półce (grzeje góra + dół) ok. 1 godziny w temperaturze 180°C.
Po ostygnięciu, na wydaniu posypać cukrem pudrem.

UWAGI! Sposób rozdrobnienia jabłek jest dowolny. Można zetrzeć na tarle albo pokroić w grubą kostkę. Najlepiej smakuje na drugi dzień.

Tadeusz Gwiaździński

50 komentarzy:

  1. zabieram ten przepis,pysznie brzmi:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Emocja!
    To fajnie :-)
    To jest ciasto, które 6 letni synek mojej siostrzenicy, regularnie piecze swojej mamie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie mieć Takiego Wujka. Od dziecka ma się talent wrodzony. Pozdrawiam Panów, miłośników gotowania.

      Usuń
  3. Swietny przepis!Jutro wypróbuję.Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Albo mi nie wyszlo, albo po prostu mi nie smakowalo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Albo coś bezwiednie zostało zrobione nie tak, albo gatunek jabłek nie był zachwycający.
      Moim gościom, jak jeden, wszystkim smakuje :-)

      Usuń
  5. Rzeczywiście ciasto na drugi dzień jest zdecydowanie lepsze. Ba! Bardzo zdecydowanie. Wczoraj zrobiłam, dzisiaj się delektuję i wpisuję przepis do mego przepisowego zeszytu:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie od parady, od wielu tygodni przepis trzyma się na topie :-)

      Usuń
  6. Przykro mi, ale zgodnie z zapowiedzią, bez względu na treść, wszystkie anonimowe komentarze są automatycznie wykasowywane!

    OdpowiedzUsuń
  7. Pyszne i podaje na ciepło z lodami waniliowymi . Mniam mniam .

    Pozdrawiam :)

    Ps. Jak Wy to robicie że ciasto u Was jest jeszcze na drugi dzień ???

    OdpowiedzUsuń
  8. jadłam u koleżanki - jest przepyszne!!! No i teraz znalazłam przepis :) na pewno zrobię niedługo!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dawno temu zawsze to ciasto /pychotka;>/goscilo na moim stole,ale przepis mi sie gdzies zagubil ,a tu go odnalazlam,dzieki:),a to sie rodzinka ucieszy :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam, z czego może wynikać fakt, że ciasto wyszło mi dwukolorowe - jabłka brązowe, a warstwa mąki żółta skoro na zdjęciu wszystko ma jednolitą brązową barwę ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypuszczam, że jabłka puściły zbyt mało soku?

      Usuń
  11. Witam , a tą kasze manną ugotować czy jak bo nie podane jest . ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałem,
      Wykonanie: cukier, kaszę i makę wymieszać ze sobą.
      Z tego należy wnioskować, że skoro mowa o sypkich składnikach, to kaszy się uprzedni nie gotuje.

      Pozdrawiam Tadeusz

      Usuń
  12. robert: zrobilem i jest git przepyszny. dzieki

    OdpowiedzUsuń
  13. dzisiaj tez robilam,wyszlo pyszne!!!dzieki za przepis;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciasto pyszne, dzięki za przepis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przepisie faktycznie jest coś dobrego, bo naliczyłem już ponad 25.000 wyświetleń!

      Usuń
  15. jak byłem mały to babcia nauczyła mnie robić to ciasto:-)

    OdpowiedzUsuń
  16. ja jeszcze na tą suchą drugą warstwe daję jabłka i na nie kokos i dopiero masło jest dużo lepsze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zamiast mąki - bułka tarta (domowa). wychodzi chrupkowato-kruszonkowato.
      jabłka naturalne = można nie obierać. a jak kolorowa-czerowna skórka to fajny akcent kolorystyczny...

      Usuń
  17. Zrobiłem ale pani zona nie doceniła nie przepada za jabłecznikami. Ale było super.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam w "klubie" :-)
      Moja też nie jada wielu rzeczy, które osobiście ugotuję.

      Usuń
  18. Od lat znam to ciasto, Babcia nazywala je KRYZYSIK za czasów PRL-u :) pyszne, wlasnie siedzi w piekarniku :)

    OdpowiedzUsuń
  19. muszę ograniczać tłuszcze... czy wyszło by to ciasto bez masła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cytowany przepis na ciasto jest niemal kopią ciasta kruchego, w którego skład zasadniczo wchodzą głównie mąka i tłuszcz. Od biedy można je zastąpić ciastem z mąki i jaj - bez tłuszczu. Coś jednak musi związać mąkę aby powstało ciasto.

      Usuń
  20. A mi spod wyszedl twardy jak skala dlaczego :(

    OdpowiedzUsuń
  21. A mi wyszedl twardy spod :( dlaczego

    OdpowiedzUsuń
  22. Prawdopodobnie niewłaściwy rozkład temperatury. Ponieważ nie było mnie przy tym mogę tylko przypuszczać, że piekarnik za mocno grzał od spodu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak do tej pory nikt jeszcze nie sygnalizował podobnego problemu.

      Usuń
  23. Odpowiedzi
    1. Nic dziwnego, że smakuje, skoro ma już ponad 100.000 wyświetleń :-)

      Usuń
  24. nie ma lepszego ciasta cymes

    OdpowiedzUsuń
  25. Szybko, latwo i przyjemnie a najwazniejsz ze i tanio.Dziekuje Tadziu.

    OdpowiedzUsuń
  26. juź się piecze ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Właśnie się piecze, mam nadzieje, że będzie dobre :)

    OdpowiedzUsuń
  28. pieklam to ciasto co tydzien jak bylam mala , jest pyszne , polecam:)

    OdpowiedzUsuń
  29. A u mnie spod się nie upiekł, jest sypki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo ciasta z zasady piecze się na dolnej szynie piekarnika. Chyba, że coś się dzieje z grzałkami piekarnika?

      Usuń

Anonimowe i uszczypliwie sformułowane komentarze będą automatycznie usuwane. Niedopuszczalne są także treści zawierające otwartą lub ukrytą reklamę firm lub produktów.

Syrop klonowy. Doskonałe zastępstwo w miejsce miodu lub cukru

Syrop klonowy jest często stosowany w zastępstwie miodu albo cukru.* Jego sława poszła w świat razem z naleśnikami podawanymi w USA na śniad...